srovnávací test jeep wrangler a defender
SROVNÁVACÍ TEST: Jeep Wrangler Rubicon a Land Rover Defender 90 Soft Top
Kdo je lepší? Dá se to rozsoudit? Postavili jsme proti sobě dvě terénní legendy, zástupce tradiční americké a britské školy.
Za předchůdce všech offroadů je považován Jeep Willys, jenž se proslavil hlavně za druhé světové války. Přestože Jeep nebyl nikdy automobilovou značkou, stal se synonymem terénního vozu. Společně s Land Roverem však patří rozhodně mezi kultovní offroady.
Oba automobily byly původně konstruovány výhradně pro vojenské účely, Land Rover ovšem existoval také v užitkovém provedení. Počátky Wranglera - legitimního nástupce Willyse - spadají do roku 1941, kdy se objevil legendární Willys Overland. První prototyp Land Roveru vyjel krátce po válce, shodou okolností na podvozku Willyse.
Vozy si dodnes uchovaly své charakteristické znaky jen s drobnými změnami. K Jeepu patří odnepaměti zaoblené světlomety, sedmimřížková maska chladiče a mohutné nárazníky. Britové zase zůstali věrni hranatým tvarům, jak v roce 1948 spatřily světlo světa.
Před časem se nám dostaly do rukou Jeep Wrangler Rubicon a Land Rover Defender 90 Td5 Soft Top.
Proto jsme se rozhodli, že se pokusíme zjistit, jak současná technika zvládne terénní pasáže.Rubicon pro nejtvrdší terén
Limitovanou sérii Rubicon poznáme od Wranglera podle nápisů na kapotě motoru, velkých 16palcových kol, dvou přídavných světlometů na nárazníku a ochranných lišt. Rubicon není pouze označením pro nejtvrdší offroadové cesty v Utahu, ale zároveň také pro vylepšenou verzi klasického Jeepu. Byl vyvinut pro extrémní terén, aby dokázal překonat všechny nástrahy, které byly až dosud doménou nákladných speciálních přestaveb 4x4.
Mohutné terénní pneumatiky a ochranné plechy prahů z rýhovaného hliníku už leccos napovídají o enormních schopnostech, podpořených ještě vpředu i vzadu stoprocentní uzávěrkou diferenciálu, zesílenými tuhými nápravami Dana 44 a přiřaditelnou terénní redukcí s krátkým převodem 4:1. Pneumatiky Goodyear Wrangler 245/75 R16 zvyšují světlost a podporují záběrové schopnosti v terénu.
Rozměry a hmotnosti | Land Rover Defender td5 90 Soft Top | Jeep Wrangler Rubicon |
---|---|---|
Délka | 3722 mm | 3883 mm |
Šířka | 1790 mm | 1740 mm |
Výška | 1997 mm | 1748 mm hardtop |
Rozvor | 2360 mm | 2373 mm |
Průměr zatáčení (vnější) | 12,3 m | 11,2 m |
Objem zavazadlového prostoru | 270 - 1145 l | 320 l |
Pohotovostní hmotnost | 1790 kg | 1735 kg |
Užitečná hmotnost | 610 kg | 355 kg |
Hmotnost přívěsu (brzděný/nebrzděný) | 3500/750 kg | 1920/450 kg |
Jeep se řadí mezi několik málo výrobců, kteří již z továrny dodávají dokonalou kombinaci trakce, ovladatelnosti a flexibility. Dříve se zkušení "offroaďáci" ke schopnostem Wrangleru raději ani nevyjadřovali. Proto se Jeep rozhodl provést radikální změny, jejichž výsledkem je právě Rubicon. Kdo chtěl s Wranglerem do přírody, musel si nejdříve opatřit větší kola, jiný převod a alespoň uzávěru zadního diferenciálu.
Úkolem Rubiconu bylo rehabilitovat hlavně pošramocenou image Wranglera i celé značky Jeep. Lehké ovládání a spontánní reakce na všechny korekce řízení a malý poloměr zatáčení pomáhají najít cestu i v nejtvrdším terénu.
Při běžné jízdě používá Rubicon pohon zadních kol. Teprve v terénu si řidič přídavnou pákou přiřadí pohon předních kol, v případě potřeby ještě pak redukční převod. Tlačítko závěrů zadního a předního diferenciálu Axle Lock přijde vhod v nejtěžších pasážích nebo v případě zapadnutí. Prvním stisknutím se uzavře diferenciál zadní nápravy, druhým pak přední diferenciál, dalším se vypne přední diferenciál. Zvednutím tlačítka nahoru se obě uzávěrky deaktivují. Vypadá to komplikovaně, ale po chvilce máte ovládání v krvi. Uzávěry diferenciálu Tru-Lock lze zapínat pouze při zařazené redukci v rychlosti do 16 km/h. Při uzamčení obou diferenciálů dojde k pevnému propojení hnacích hřídelí kol, která se otáčejí stejnou rychlostí.
Motor | Land Rover Defender td5 90 Soft Top | Jeep Wrangler Rubicon |
---|---|---|
Nejvyšší výkon | 90 kW při 4200/min | 130 kW při 4600/min |
Nejvyšší točivý moment | 300 N.m při 1950/min | 296 N.m při3500/min |
Pro stabilní jízdu mimo asfalt je důležitý kratší převod 4,1 použitý v obou nápravách typu Dana. Rozdělovací převodovka Rock-Trac (4,0) nechá zážehový šestiválec 4.0 pracovat při nízké rychlosti s vysokými otáčkami, čímž se nejlépe využije točivý moment. Jeho 319 N.m je proto důležitější než výkon, neboť umožňuje lepší kontrolu nad vozem.
Defender, nejlepší Evropan
Sériový Defender sice není vybaven uzávěrkami, zato má stálý pohon všech kol. Na přání majitele byl dodatečně vybaven uzávěrou zadní nápravy a kompresorem. Jeho předností je právě stálý pohon 4x4, na rozdíl od Rubicona, kde je nutno připojit přední kola ručně. Za příplatek lze ještě přidat kontrolu trakce ETC s brzdovým asistentem. S redukcí 2,35:1 vůz v náročném terénu hned tak něco nezastaví.
Nejlepším terénem pro srovnání je měkký písčitý podklad, v němž Rubicon nemůže rozehrát své trumfy natolik jako třeba v trialu. Písek vyžaduje jiný styl než skalnatý povrch. Řidič musí auto neustále držet v pohybu a želvím tempem překonávat pařezy nebo blátivé cesty. S redukcí 4,1 (místo 3,0 o sériového Wranglera) lze jet pomalu jako třeba s Unimogem. Na volnoběh dokáže pak jet rychlostí 2 km/h. Jízdu však může ukončit ostrá hrana, na níž uvízne "břichem". To se stalo i nám. K vyproštění nepomohly uzávěrky, ale padesát let starý Willys.
Těžký terén zvládá Defender s pořádným rámusem, v úsecích náročných na zkřížení náprav přijde vhod ETC, v našem případě zadní uzávěrka. Během "hrabání", když se vám zdá, že se nic neděje, přemýšlíte, jestli ETC vůbec funguje. Po několika minutách však pokoříte terén docela hladce. Krátký Defender 90 td5 je dnes asi nejextrémnějším offroadem evropské produkce.
V terénu
Zřetelný rozdíl lze pozorovat v nepříliš záludném příčném překonávání příkopů. Jeep zvládá překážky lehce, jak se na krále terénu sluší. To u Defendera nestačí řídicí jednotka ETC udílet pokyny a pořádně zahřívá brzdy. Dlouhá stoupání jsou doménou Jeepu. Přitom je úplně jedno, na jaký rychlostní stupeň jedete - všechno zařídí automat, který neustále hledá optimální převod. Prudké výjezdy nemá cenu u Defendera zkoušet ani na redukovanou dvojku, neboť mu chybí potřebná síla. Je třeba pořádně sešlápnout plyn a držet ho tak dlouho, než se vyprovokuje protáčení kol a vyvolá účinek ETC.
Jízda | Land Rover Defender td5 90 Soft Top | Jeep Wrangler Rubicon |
---|---|---|
Zavěšení vpředu | tuhá náprava | tuhá náprava |
Zavěšení vzadu | tuhá náprava | tuhá náprava |
Pneumatiky | 235/85 R16 | 245/75 R16 |
Pohon | stálý | stálý |
Převodovka | 5mechanická | 4automatická |
Nejvyšší rychlost | 135 km/h | 172 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 17,3 s | |
Spotřeba město | 12,1 l/100 km | 23 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 9,0 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná | 11,1 l/100 km | 15 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l | 72 l |
Kratší redukční převod Rubiconu (4,1) jde na vrub samočinné čtyřstupňové převodovky z Grand Cherokee 4.0. Na první dva stupně zrychluje hbitě, na trojku temperament trochu opadává, ale s největším stupněm se vrací. Čtyřka má v automatu delší odstupňování než pětka u mechanické převodovky. Na silnici musíme tedy vyhledat tlačítko "overdrive off" skryté ve spodní části přístrojové desky. Největší rychlost byla kvůli bezpečnosti elektronicky omezena na 148 km/h.
Posláním Defendera je už od jeho zrození zdolávat těžko přístupný terén, a proto je vybaven tuhými nápravami vpředu i vzadu, stálým pohonem 4x4, dvoustupňovou redukční převodovkou rozdělující točivý moment v poměru 50:50 a mechanickou uzávěrou mezinápravového diferenciálu. Testovanou verzi doplnil ještě prodejce britských vozů Libor Mejznar z Vrchlabí stoprocentní uzávěrou zadní nápravy a kompresorem ARB, což signalizují dvě tlačítka na přístrojové desce. Jinak funkci uzávěrek přebírá v podstatě kontrola trakce ETC, dodávaná za příplatek.
Hodnoty v terénu | Land Rover Defender td5 90 Soft Top | Jeep Wrangler Rubicon |
---|---|---|
Světlá výška | 235 mm | 235 mm |
Křížení náprav | 240 mm | 245 mm |
Index křížení | 101% | 103% |
Nájezdové úhly p/z | 5O°/53° | 25°/20° |
Přechodový úhel | 30° | 26° |
Brodivost | 500 mm | 500 mm |
V terénu si Defender počínal znamenitě, zvláště redukční převodovka poskytuje dostatek síly za všech okolností. Dobré křížení náprav zajišťuje potřebný kontakt kol s povrchem. Právě tuhé nápravy na vinutých pružinách jsou největší předností obou vozů.
Benzinový šestiválec 4.0 nebo dieselový pětiválec 2.5?
S Jeepem je třeba dodržovat větší odstup od vozidla před vámi, neboť Rubicon zastaví ze "stovky" po 50 metrech. Jízdní vlastnosti neovlivňuje negativně jen brzdná dráha. Vozu chybí větší směrová stabilita, což je důsledek krátkého rozvoru, slabých brzd, hrubého vzorku pneumatik a chybějícího ABS, které v terénu může spíš uškodit než pomoci. I přes čtyřlitrový objem se šestiválcový Rubicon spokojí pouze se 130 kW, zatímco jiní výrobci by ze stejného objemu získali dobrých 220 kW. Ale kdo by takový motor ve Wrangleru potřeboval?
Devadesátku s krátkým rozvorem 2,3 metru pohání ostatně jako všechny Defendery řadový vznětový přeplňovaný pětiválec 2.5 s výkonem 90 kW a 300 N.m. Tyto hodnoty jsou pro běžný provoz dostačující, nad 130 km/h posádka silně pociťuje odpor vzduchu.
Při rychlé jízdě na asfaltu se "defík" vzhledem ke krátkému rozvoru chová poměrně nervózně, v terénu naopak klidně. Zvláště s pneumatikami BF Goodrich Trac Edge 235/85 M+S. Oproti běžné verzi měl navíc ještě ochranný rám vpředu, přední nájezdový kryt, ochranný kryt spojovacího hřídele, nádrže a převodovky. Přední kapota motoru je z důvodu umístění rezervy vyztužena, obvykle je rezerva za předními sedáky.
Největší problém - střecha
Kabriolet je pouze dvoumístný s praktickou úložnou plochou, a proto je registrován jako N1. Sedadla, ač nejsou největší, poskytují dobrou boční oporu. Kvůli lepší údržbě nejsou polstrovaná, ale velurová. Největší slabinou je však topení. Proto si řada majitelů objednává přídavné topení, neboť v zimě vychází z výdechů jen vlažný vzduch. V létě přijdou vhod vyklápěcí klapky pod předním oknem, které ani po 40 letech nezmizely.
Největším problémem obou vozů je střecha. Kdo chce jezdit bez ní, musí být hodně trpělivý, neboť sejmutí je zdlouhavé. Hardtop Rubicona musíme odšroubovat a s pomocí přátel sejmout a nechat doma. Před deštěm nás ochrání plátěná střecha, ukrytá za zadním sedadlem. Natažení i složení však trvá dlouho.
U Defendera je proces ještě složitější. Plastová střecha je přichycena četnými háčky, napínacími popruhy a klipsy k hliníkovým vzpěrám, které po sejmutí plachty zůstávají přišroubované ke karosérii. Obloukové vzpěry na kráse nepřidají a navíc jsou i dílensky nedbale zpracované. Proto si majitel sám spíchnul provizorní jednoduchou plachtu a skládací konstrukci, která umožní i částečné stažení plachy, aby byl zadek zakrytý a prostor pro posádku odkrytý. Kdo často vyráží do terénu, ten by si měl pořídit ochranný oblouk, na který výrobce jaksi pozapomněl.
Interiéry - každý jiný
Poněkud nezvyklý je u všech Defenderů posaz řidiče, který kvůli umístění velkého volantu a pedálů sedí až nepřirozeně vlevo. Často vídáme řidiče s levou rukou vykloněnou z okénka. To není frajeřina, ale nutnost. Potahy sedadel nejsou sice moc příjemné, ale ideální na údržbu i do terénu, neboť hodně vydrží. Prostý interiér je jednoduchý a plně podřízený svému poslání. Na středovém panelu jsou tlačítka závěru zadního diferenciálu a kompresoru ARB.
Rubicon poskytuje větší pohodlí, přestože potahy sedadel a koberce nejsou právě praktické. Sedadla s integrovanými opěrkami jsou pohodlná. Volič samočinné převodovky a páka řazení pohonu 4x4 a redukční převodovky jsou po ruce. Navíc má ještě dvě nouzová sedadla.
Oba vozy jsou jinak do terénu velice dobře vybaveny a zvládnou často i nemožné. Defender se hodí spíš do tvrdého terénu, zatímco Rubicon vypadá chtě nechtě luxusněji.Ceny v tomto případě porovnávat nemůžeme, neboť u Land Rovera se jednalo o verzi, která není běžně v nabídce a Jeep Wrangler Rubicon se rovněž již neprodává. Jen pro zajímavost: cena před rokem činila 899 000 Kč, respektive 999 000 Kč.
Land Rover Defender td5 90 Soft Top | |
---|---|
Plus | Mínus |
terénní schopnosti | Hlučný motor |
spotřeba | bezpeč.prvky |
stálý 4x4 |
Jeep Wrangler Rubicon | |
---|---|
Plus | Mínus |
účinná redukce | spotřeba |
lux.interiér | užitečná hmotnost |
Komentáře
Přehled komentářů
Pression arterielle est comment dur votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre determination bat, il pompe le sang tout au long vos arteres a la prendre facilement de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/tadalafil-femme-homme/
Blood inducement - If you be distinguish more
(ASewhotStala, 11. 10. 2018 12:26)